Handelsbetingelser
1. INDLEDNING
1.1 Disse handelsbetingelser (i det følgende “Handelsbetingelserne”) regulerer sammen med parternes eventuelle øvrige aftalegrundlag, herunder en evt. individuel aftale eller oplysninger fra MARKANT, som er angivet i tilbud, ordrebekræftelse eller lign., den mellem MARKANT og KUNDEN indgåede aftale om MARKANTs levering af ydelser til KUNDEN.
1.2 Såfremt der er divergens mellem en evt. individuelt indgået aftale og handelsbetingelserne, har den individuelle aftale forrang. Dog påhviler det KUNDEN at bevise det, såfremt KUNDEN vil gøre gældende, at der er indgået aftale, der afviger fra Handelsbetingelserne
2. AFTALEINDGÅELSEN
2.1 Umiddelbart efter ordreafgivelse modtager KUNDEN på e-mail en aftalebekræftelse, som beskriver de ydelser, KUNDEN har godkendt. Aftalen anses for indgået, når KUNDEN har bekræftet pr. mail.
2.2 MARKANT forbeholder sig adgang til at annullere KUNDENs aftale, dersom aftalen ikke som angivet i § 2.1 er accepteret af KUNDEN senest 2 uger fra datoen for aftalebekræftelsen afsendelse. En ny aftale vil derfor skulle udarbejdes.
3. KORREKTUR OG ÆNDRINGER
3.1 Hvis ikke andet er aftalt har KUNDEN mulighed for op til to korrekturgange, hvorefter yderligere korrekturgange faktureres pr. forbrugt time til en timepris på 1.000 DKK ex. moms.
Derudover forbeholder MARKANT sig ret til at ændre annoncemateriale, herunder annoncetekst og søgeord, med henblik på en løbende optimering af kampagnen på alle digitale aftaler.
3.2 Ønsker KUNDEN under kampagnen at korrigere eller ændre annoncetekst eller søgeord, skal KUNDEN rette henvendelse til MARKANT herom.
3.3 I forbindelse med korrektion/ændring af annoncetekst eller søgeord må KUNDEN påregne en vis ekspeditionstid, medmindre det foreligger i aftalens grundlag.
4. AFTALENS LØBETID OG OPSIGELSE
4.1 Aftalen mellem MARKANT og KUNDEN er uopsigelig fra aftalens indgåelse, jf. § 2.1, og i aftalens løbetid, som fremgår af aftalen.
4.2 Såfremt der er indgået aftale om, at KUNDEN skal forsyne MARKANT med oplysninger og/eller materiale, og dette ikke sker i henhold til aftalen og/eller inden en af MARKANT fastsat frist, foretager MARKANT fakturering af KUNDEN, jf. § 5.3. Udebliver sådanne oplysninger og/eller materiale i mere end 30 dage fra påkrav, bortfalder MARKANTs forpligtelse til at opfylde aftalen.
5. PRISER, FAKTURERING OG BETALINGSBETINGELSER
5.1 Prisen for den/de aftalte ydelse/ydelser fremgår af aftalen, jf. § 2.1.
5.2 Ifm. indgået aftale, vil der oftest i aftalen fremgå en betalingsplan. Hvis og såfremt dette ikke fremgår, fakturerer MARKANT KUNDEN ved godkendelse af ydelse/ydelser. Dog forbeholder MARKANT sig retten til at aconto fakturere for udført arbejde på opgaver der strækker sig udover 30 dage fra godkendelse af aftalen.
5.3 Såfremt leveringen fra MARKANT udskydes på grund af KUNDENs forhold (fordringshavermora), er KUNDEN, medmindre MARKANT skriftligt giver meddelelse om andet, alligevel forpligtet til at foretage betaling til MARKANT, som om levering var sket til aftalt tid.
5.4 Betaling skal ske til den i fakturaen angivne adresse og/eller det oplyste kontonummer/indbetalingskort. Alle priser er opgivet i danske kroner ekskl. moms, medmindre andet er oplyst. Ved for sen betaling sendes en betalingspåmindelse, og hvis der derefter ikke betales, fremsendes 2 rykkere med et gebyr på 100 DKK hver, hvorefter sagen overgår til et inkassofirma ved fortsat manglende betaling.
Der påløber desuden morarenter på + 8 % p.a. over Nationalbankens udlånsrente ifm. for sen betaling.
6. SÆRLIGE BETINGELSER
6.1 Underleverandører: MARKANT er berettiget til at benytte underleverandører af ydelser indgået i aftalen, og dette uden påvirkning af aftalebetingelserne. MARKANT har dog stadig ansvaret for levere de ydelser/produkter som indgår i aftalen.
6.2 Medarbejdere og underleverandører: MARKANT er til enhver tid berettiget til at benytte de medarbejdere eller underleverandører til at indfri aftalen MARKANT mener er passende.
7. ANSVAR
7.1 Med de begrænsninger, der er nævnt i dette punkt og i øvrigt i Handelsbetingelserne, har KUNDEN ret til erstatning efter dansk rets almindelige erstatningsregler for tab, der følger af ansvarspådragende forhold hos MARKANT.
7.2 Et erstatningskrav over for MARKANT kan dog aldrig overstige fakturabeløbet for ydelsen.
7.3 MARKANT er ikke ansvarlig for fejl, nedbrud eller forstyrrelser i udstyr, der kan henføres til andre (herunder – men ikke begrænset til – nedetider på søgemaskiner og websites i annoncenetværket BING eller Facebook og eventuelle manglende visninger af annoncer eller sponsorerede links), ligesom MARKANT ikke er erstatningsansvarlig for skader og tab, som KUNDEN måtte lide som følge af opkobling til og/eller anvendelse af internettet, herunder netværksmæssige og/eller IT-mæssige problemer. MARKANT er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder tabt avance, driftstab, produktionstab og tab som følge af, at en aftale med tredjemand falder bort eller misligholdes.
7.4 MARKANT er ikke forpligtet til at opfylde aftalen, hvis dette forhindres af omstændigheder, som er uden for MARKANTs kontrol, herunder – men ikke begrænset til – brand, krig eller militæraktioner, oprør, strejker, lockout, naturkatastrofer, herunder lynnedslag og oversvømmelser, væsentlige afbrydelser eller forstyrrelser i tekniske eller IT-mæssige systemer, som MARKANT ikke kunne have undgået eller overvundet uden urimelige omkostninger, eller som der ikke kunne have været taget højde for ved aftalens indgåelse.
7.5 KUNDEN er ansvarlig for alt indhold og kommunikation, da dette godkendes af KUNDEN. MARKANT kan ikke drages til ansvar, såfremt nogle af de produkter/ydelser som MARKANT leverer måtte krænke lov eller tredjemands rettigheder.
7.6 MARKANT garanterer ikke, at annoncer på Google eller annoncer på BING-netværket vises hver gang et givent søgeord anvendes. MARKANT garanterer heller ikke, at en annonce på Facebook eller andre sociale medier er konstant synlig, da annoncerne på de nævnte netværk vises efter et rotationsprincip.
7.7 MARKANT er ikke ansvarlig for eventuelle ændringer i standardbetingelser eller vilkår for Google Ads, BING-netværket, Facebook-netværket eller andre sociale netværk, og forbeholder sig ret til at foretage ændringer i forbindelse med eventuelle sådanne, således at nævnte standardbetingelser/vilkår til enhver tid overholdes.
8. MANGLER OG REKLAMATION
8.1 Hvis KUNDEN vil påberåbe sig en mangel, skal KUNDEN foretage skriftlig reklamation over for MARKANT straks efter, at KUNDEN er – eller burde være – blevet opmærksom på manglen, idet KUNDEN i modsat fald fortaber retten til at gøre manglen gældende.
8.2 Ingen reklamation, som er foretaget senere end 8 dage fra fakturadato, er at betragte for rettidig.
8.3 MARKANT er berettiget til at afhjælpe eventuelle mangler.
9. OPHAVSRET
9.1 Materiale, herunder – men ikke begrænset til – visuelt, tekstuelt, konceptuelt, strategisk, digitalt og kreativt, som er fremstillet af MARKANT i forbindelse med opfyldelse af aftalen med KUNDEN, tilhører MARKANT, indtil betaling herfor er fuldt modtaget. Herefter overgår ophavsretten til KUNDEN og er beskyttet af lov om ophavsret.
10. LOVVALG OG VÆRNETING
10.1 Alle tvister, som måtte udspringe af KUNDENs aftale med MARKANT, skal afgøres i henhold til danske indenlandske regler og i 1. instans ved Kolding Byret.
11. IKRAFTTRÆDEN OG ÆNDRING AF HANDELSBETINGELSER
11.1 Disse Handelsbetingelser træder i kraft den 01. maj 2024. Ændringer i Handelsbetingelserne vil blive informeret til alle kunder via www.markant.dk. Foretager MARKANT væsentlige ændringer i Handelsbetingelserne, som for KUNDEN er af væsentlig forringende karakter, kan KUNDEN opsige samarbejdet ved at informere MARKANT skriftligt.